Chairs / présidents de séance

Pour les présidents de séances du jeudi 15 voir les biographies des intervenants pour David Looseley et celles des participants à la table ronde pour Perry Anderson, Sylvie Pflieger, et Jean-Cédric Delvainquière.

Chairs – 16th December – Rodin Museum

Présidents de séance – 16 décembre – Musée Rodin

(dans l’ordre des sessions)

Emmanuel ROUDAUT
Maître de conférences en civilisation britannique, IEP Lille

Dr. Emmanuel Roudaut is Senior Lecturer in British studies at the Institut d’Etudes Politiques of Lille, France. His main area of research is the social and cultural history of late Victorian and twentieth-century Britain. Most of his publications focus on conflicting discourses on leisure activities. I have also coordinated an issue of the Revue française de civilisation britannique: “The Pursuit of Leisure : Old Crusades and New Debates ?” (volume XIV, n° 2, spring 2007).

Emmanuel Roudaut est maître de conférences en civilisation britannique à l’IEP de Lille, où il intervient en master « Management des industries culturelles ». Ses recherches portent sur l’histoire sociale et culturelle britannique aux 19e et 20e siècles, notamment sur les controverses relatives aux activités de loisir. Coordination du volume XIV de la Revue française de civilisation britannique « Les usages du temps libre : combats d’hier, enjeux d’aujourd’hui » (n° 2, printemps 2007).

Charlotte GOULD
Maîtresse de conférences en art et culture de la Grande-Bretagne, université Sorbonne Nouvelle – Paris 3

Charlotte Gould is a senior lecturer in the culture and arts of Britain at Université Sorbonne Nouvelle – Paris 3. A former student at the Ecole Normale Supérieure de Cachan and agrégée, she defended a doctoral thesis entitled “Young British Artists: A School for Scandal” in 2003. She has since published articles and book chapters on contemporary British art and is the co-editor of Marketing Art in the British Isles 1700 to Today, A Cultural History to be published by Ashgate in 2012.

Charlotte Gould est maîtresse de conférences en art et culture de la Grande-Bretagne à l’Université Sorbonne Nouvelle – Paris 3. Ancienne élève de l’Ecole Normale Supérieure de Cachan et agrégée d’anglais, elle a soutenu en 2003 une thèse intitulée « Les Young British Artists, L’Ecole du scandale ». Elle a depuis publié de nombreux articles et chapitres d’ouvrages sur l’art contemporain britannique et est la co-éditrice de Marketing Art in the British Isles 1700 to Today, A Cultural History à paraître chez Ashgate en 2012.

Clotilde BOUST
Chercheuse en conservation, C2RMF (Centre de recherche et de restauration des musées de France)
Maître de Conférences CHCSC / MESCIA, université de Versailles-St-Quentin

Clotilde Boust is associate professor in University of Versailles Saint Quentin CHCSC / MESCIA and an art conservation scientist in the Research and Restoration Center for French Museums -C2RMF. She is leading research projects about color appearance and imaging for art conservation. Her two main projects are actually the development of imaging methods for pigment recognition and a research in contemporary art about the impact of film’s digitization on visual effects conservation (http://obsolescence.hypotheses.org/).

Clotilde Boust est Maître de Conférences à l’Université de Versailles Saint Quentin CHCSC / MESCIA et chercheuse en conservation au Centre de Recherche et de Restauration des Musées de France – C2RMF. Elle dirige des projets de recherches en apparence couleur et imagerie appliquée à la conservation des œuvres d’arts. Elle travaille actuellement sur le développement de méthodes d’imagerie pour la reconnaissance des pigments et d’autre part, en art contemporain, sur l’impact de la numérisation de films expérimentaux sur la conservation des effets visuels (http://obsolescence.hypotheses.org/).

Odile BOUCHER-RIVALAIN
Professeur de littérature et arts britanniques, CICC, université de Cergy-Pontoise

Professor in English Studies at the University of Cergy-Pontoise, is a specialist in Victorian literature and cultural history. She has done some of her research on Victorian architecture, with a number of contributions on Ruskin, Pugin and W.H. Leeds as architectural critics . She has also published on cross-culture architectural criticism by mid-19th century French and English critics.

Professeur à l’Université de Cergy-Pontoise, est spécialiste de la période victorienne et littérature et en histoire culturelle. Elle a travaillé sur les questions de critique architecturale durant l’ère victorienne et a publié des articles sur Pugin et Ruskin notamment. Le regard croisé France-Angleterre dans le domaine de la critique architecturale au milieu du XIXe siècle a également fait l’objet de ses recherches.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s