Vincent DUBOIS

Professor of Sociology and Political Science PRISME, Institute for Political Studies / Strasbourg university
Vincent Dubois is a Professor of Sociology and political science at the Institute for Political Studies in Strasbourg, and a member of the Institut Universitaire de France (Paris). He belongs to the Centre for European Political Sociology (Groupe de sociologie politique européenne) and is an associate member of the Centre for European Sociology (Centre de sociologie européenne) founded by Pierre Bourdieu. He is also an editor of the scientific journal Sociétés contemporaines (Presses de Sciences Po, Paris), and a member of the associate editorial board of the Actes de la recherche en sciences sociales and of the International Journal of Cultural Policy. In addition to more than fifty articles in scientific journals and publications and to other papers, he has published six books, including La politique culturelle. Genèse d’une catégorie d’intervention publique, Paris, Belin, coll. “Socio-histoires”, 1999, 381 p. and The Bureaucrat and the Poor: Encounters in French Welfare Offices, Aldershot, Ashgate, 2010. His current research areas include: Sociology of popular music; Cultural managers; Local cultural policies; Language policy in France; Policies against welfare fraud.

(Re) On becoming an arts manager: a vocation in times of crisis

Master’s programmes in arts and cultural management require a wide range of skills (solid academic results in multiple disciplines, personal experience and involvement in the arts field, linguistic skills, personal and relational abilities) but they prepare students for an uncertain future in terms of employment and remuneration. Nevertheless they enjoy great success among French students. This apparent paradox has led me to investigate the social genesis of vocations for cultural management. There is no vocation crisis in this field. My point is rather to show that the orientation towards cultural management can be viewed as a vocation in times of crisis: the crisis of social reproduction that many young graduates experience nowadays. My analysis is based on a survey on applicants to these programmes, which sheds light on their sociological profiles and their motivations. I show that this career aspiration may stem from ethical motives, strategies against social downgrading or conversions of artistic vocations.
Key-words: Vocational training; Arts managers; Attractiveness of cultural occupations; Social background.

Vincent DUBOIS
Professeur de sociologie et de science politique, PRISME, IEP / université de Strasbourg

Vincent Dubois est actuellement professeur à l’université de Strasbourg (Institut d’études politiques), et membre de l’Institut universitaire de France. Il est membre du GSPE-PRISME (UMR CNRS 7012) et chercheur associé au Centre de sociologie européenne (Paris). Ses recherches portent sur la sociologie et les politiques de la culture, les politiques linguistiques, le traitement public de la misère et plus généralement sur la sociologie de l’action publique. Il est vice-président de l’université de Strasbourg délégué à la culture, dirige à l’Institut d’études politiques le master mention Science politique, qui regroupe la spécialité Politique et gestion de la culture qu’il a créée et la spécialité Sciences sociales du politique dont il est responsable, et co-directeur de la revue Sociétés contemporaines.

(Re) Devenir manager culturel : une vocation en temps de crise
Les masters en administration culturelle ont un niveau d’exigence élevé à l’entrée (bons dossiers scolaires, expérience personnelle et engagement dans le monde culturel, compétences linguistiques, qualités personnelles et relationnelles) mais offrent peu de garanties à la sortie en termes de stabilité d’emploi et de rémunération. Ils attirent cependant de très nombreux candidates parmi les étudiants français. Cet apparent paradoxe conduit à s’interroger sur la socio-genèse des vocations à l’administration culturelle. Il n’y a pas de “crise des vocations” dans ce domaine. On peut plutôt parler de “vocations de crise” : crise de reproduction sociale dont beaucoup de jeunes diplômés font aujourd’hui l’expérience. Mon analyse est fondée sur une enquête auprès des candidates à ces formations, qui éclaire leurs profils sociaux et leurs motivations. Je montre sur cette base que cette orientation professionnelle renvoie à la fois à des raisons éthiques, à des stratégies de lutte contre le déclassement et à la reconversion de vocations artistiques.
Mots-clés : orientation et formation professionnelle; management culturel; attractivité des métiers de la culture; trajectoires sociales et scolaires.